Amazonas regnskog

Äntligen sommarlov! Efter mycket slit och ångest de senaste veckorna med grupparbeten, presentationer och tentor har jag och Jessica nu äntligen 2 lediga veckor. Jag hoppas kunna skriva ner allt som har hänt den senaste månaden nu och visa er min sista tid i Peru. 
 
I början av juni åkte Andertz, jag, Jessica och två av våra nyare roomies till Amazonas regnskog. Vi var ju i djungeln över påsk också, men vi ville känna att vi verkligen hade varit i Amazonas och förstås se floden. Vi hade också hoppats på att se fler djur än vad vi gjorde förra gången, men tyvärr blev vi ganska missnöjda med vår guide och tour. Självklart var det en upplevele ändå och jag är ju glad över att ha åkt dit. Precis som förra gången känner jag mig som en starkare och tuffare Felicia efter att ha klarat av allt. 
 
Resan började med att vi fick flyga till en stad i djungeln som heter Iquitos. Den visade sig vara den smutsigste och otryggaste staden jag varit i. Innan vi åkte till Peru hade jag inte tänkt på hur liberala folk skulle vara kring droger överhuvudtaget, men efter att ha bott i Lima och har vi märkt att det verkligen inte är något ovanligt.  Dock verkar det inte vara nånting emot hur det är i Iquitos och djungeln. Kvinnosynen var också skrämmande. Det gör ont i själen att se att alla tjejerna gå runt i klackar och korta kjolar medan männen får se ut hur som helst, att de på en konsert framför familjer med barn har utmanande kvinnliga dansare i underkläder och att de på barerna serverar drinkar i glas formade som nakna kvinnokroppar. 
 
Som tur var, var vi bara en natt i Iquitos. I två dagar bodde vi ute i skogen i en så kallad lodge utan elektricitet. För att komma dit var vi tvugna att åka i en liten båt i 6 timmar uppför floden. Vi var väldigt rädda första kvällen när vi skulle hitta från floden till lodgen. Det blev mörkt väldigt snabbt och vi visste inte vad som väntade oss. Uppskrämda och oroliga i båten i mörkret där vi inte ens såg varandra lyssnade vi på hur killen i främre delen i båten försökte se vägen med en ficklampa och vägleda mannen med motorn längst bak. Vi glömmer aldrig "Izquierda Louis, la otra izquierda!" och hur vi åkte rakt i i buskar och träd. 
 
Andra utbytesstudenter hade berättat att det fanns stora spindlar överallt i Amazonas, även inomhus, och det stämde verkligen. I mitt och Andertz rum hade vi hål i badrumsgolvet där både spindlar, ödlar och små kackerlackor smög sig in. När vi skulle lägga oss under vårt myggnät var jag glad över att detta inte var första gången i djungeln bland en massa insekter. Det fanns inga riktiga väggar till lodgen utan det var stora fönster med endast myggnät, vilket lät oss höra alla ljud från djungeln innan vi somnade. 
 
Utöver själva uppleverna av leva utan elektricitet och åka runt på floden har vi också stått ut med otroligt mycket mygg och andra bitande insekter. Trots myggmedel på både kropp och kläder var jag helt täckt med bett. Jag försökte räkna, men efter att ha fått det till elva bett bara på första handen gav jag upp. Vi har också badat i floden medan delfiner hoppade några meter ifrån oss, sett småapor och sengångare. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Anneli

Vilket äventyr! Så härliga, vackra bilder!

2014-07-18 @ 07:35:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: