Tre saker jag lärt mig

Tre saker som Peru och Lima har lärt mig: 
 
Att ett samhälle kan fungera även om folk inte kommer i tid. Jag förstår fortfarande inte hur, men nu har jag i alla fall sett att det faktiskt går. Man ser inte tiden som någon bristvara här och det är sällan jag har sett någon stressad peruan. Det verkar liksom inte vara något problem att tiderna inte är så strikta. Man kan till exempel skriva en tenta där läraren inte ens kommit tio minuter efter att tentan skulle börjat, och det fungerar. Innan har jag varit van vid systemet i Linköping med de arga tentatanterna, de som säger att man ska komma dit en kvart innan och sitta på sin plats och vänta med sitt ID på bänken, med jacka och väska hängandes vid väggen till klockan är precis 8.00, innan de börjar dela ut tentorna i tystnad. 
 
Att vi som tjejer har det väldigt bra i Sverige. Visst finns det en annan slags respekt för kvinnor här, vilket man märkte av vid mors dag till exempel, då det snarare var mors månad. Annars upplever jag att tjejerna här ofta används som objekt. I shoppingmalls finns det ofta tjejer i bikini som ska sälja eller göra reklam för något, andra gånger har jag sett att det är en finklädd man som pratar och marknadsför medan han har en tjej i bikini bredvid som bara finns där för att vara snygg. På de få tvprogram jag sett har tjejerna också fått springa runt i minimala dräkter och på de "discotecas" vi varit på har många tjejer klätt sig i jättehöga smala klackar och magtröjor. Jag skrev om Iquitos och djungeln förra veckan där till exempel drinkglasen var formade som kvinnokroppar. Jag och mina vänner, speciellt de som är vita och/eller blonda, får ofta respektlösa kommentarer på gatorna från män. Jag antar att de är ännu mer respektlösa för att vi är utländska. Vi borde uppskatta hur jämställt det ändå är i Sverige.
 
Att det kan vara vääldigt kallt även på platser nära ekvatorn. Jag hade läst det och hört det från andra att det blir kallt i Lima under vintern, alltså i slutet av juli, augusti och september, men inte kunde jag föreställt mig denna kylan. På andra platser i Peru är det över 30 grader varmt och sol, men i Lima har vi det konstant molnigt och en kyla som sätter sig i kroppen och inte försvinner. Det är 16 grader idag till exempel, men luftfuktigheten och faktumet att det inte finns värme i huset gör att jag hade velat gå runt med en dunjacka och långkalsonger. Jag längtar efter den svenska sommaren! 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Anneli

Förstår att det varit väldigt annorlunda mot här hemma. Men det har väl varit nyttigt att få uppleva?
Snart får du komma hem till oss igen och känna på lite mer värme. Här har varit tropiskt, men nu kommer åska och regn och lite svalare väder.

Svar: Ja jag har lärt mig mycket! :D Här har vi ju inte haft regn eller åska heller så det kan nog vara skönt också. Varje dag är likadan, molnigt och kallt.
studentiperu.blogg.se

2014-07-26 @ 07:29:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: