Första intrycken

Nu har jag varit i Lima i fyra dagar och har fått i alla fall en liten känsla för staden. Den är jättestor och jag känner mig väldigt vilse. Staden har ungefär lika många invånare som hela Sverige. Hur ska jag kunna vänja mig? 
 
Jag och Jessica bor i ett hus med tre andra tjejer, en från Brasilien och två från Frankrike. Som tur var har två av dem lärt oss andra tre lite hur vi ska hitta och liknande. Idag hittade Jessica och jag på egen hand till affären för första gången och skaffade oss varsit peruansk mobilnummer, så ni kan nu nå mig på +51 95 74 64 841. Vi har också checkat av att åka taxi själva fram och tillbaka till en restaurang och lyckats få in den mat vi beställde. Det låter kanske konstigt att inte klara av det, men för mig känns det som framsteg. Lima är en stor stad och vi bor inte i den centrala delen. Jag förstår väldigt väldigt lite av spanskan folket pratar och allting är verkligen helt nytt. Man blir inte lugnare av att bli varnad för rånare och liknande. Det känns dessutom som att det bara skriker offer om mig som är vitast och rödhårigast av alla, inte pratar spanska och är allmänt vilsen. 
 
Men jag trivs bra i klimatet! Vi har haft sol blandat med lite moln och jag skulle gissa på 25 -30 grader under dagarna och lite svalare på kvällarna. Universitet verkar också bra, eller väldigt oorganiserat hittils, men det har ordnat sig till slut. Det var väldigt fint och fräscht och så. Alla anställda och alla andra här i Peru verkar vara jättetrevliga och hjälpsamma. 
 
Huset vi bor i känns nästan redan som hemma. Jag har mitt egna lilla rum som på bilderna nedan på takterassen på husets tredje våning. Här uppe bor också Jessica och en av de franska tjejerna i sina rum. Sedan delar vi på kök, toaletter, vardagsrum och andra utrymmen. Det känns bra! Tjejerna verkar snälla, trevliga och lugna, men vi har lite svårt att kommunicera. Vi är alla olika duktiga på spanska och engelska och har olika modersmål så det blir väldigt blandade språk när vi pratar och mycket kroppsspråk. 
 
Efter att ha haft två dagar orientation day och en registration day har vi nu ledigt ända till 31:a mars. Vi funderar på om vi ska resa någonstans, men har inte kommit så långt i planering eftersom det varit väldigt hektiskt nu i början.
 
 
 
 
 
Mitt första riktiga mål igår, onsdag, sen vi åkte till London i lördags. Så underbart gott med grönsaker!
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Anneli

Det ser så fint ut! Förstår att det är en stor omställning att levaa i Lima.
Snart är ni lika "inbodda" som de andra med att hitta och förstå språket! Kram

Svar: Det är fint! Ja jag hoppas det. Kram!
studentiperu.blogg.se

2014-03-15 @ 07:32:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: