Vart tog svenskan vägen?

Jag och Jessica pratar ju svenska varje dag med varandra och vi har bara varit ifrån Sverige drygt en vecka. Hur kommer det sig då att jag redan tappat så mycket svenska? Jag kan ju fortfarande prata som vanligt, men det är ofta som jag inte längre hittar orden och fastnar. Till exempel har jag fått stanna upp fler gånger nu under de senaste inläggen här på bloggen och funderat över hur man uttrycker sig korrekt. Så ni får ursäkta mig om det blir lite stavfel eller liknande. Det ger inte upphov till några större problem, men det är tillräckligt konstigt för att jag ska ha noterat det. Samtidigt smyger det sig in lite mer spanska ord i min vardag. Det är spännande! 
 
Vi är egentligen fem studenter från vår klass i Linköping som pluggar här i Lima denna termin. I fredags hade vi lite Linköpingsreunion och tog en klassisk peruansk drink, pisco sour, i Miraflores. Det var så skönt att få träffa svenskar igen efter all kulturchock man har fått uppleva de första dagarna. Mañana Mañana-tänket hos människorna här är till exempel väldigt svårt. Drinken var för övrigt väldigt stark! Det är stor skillnad mellan Sverige och Peru när det gäller generositet med alkohol i drinkar. Det blev dock inte jättemycket prat på svenska eftersom vi också hade med oss vår roomie som helst pratar portugisiska eller spanska. Det är ju i och för sig nyttigt för oss som ska utveckla vår spanska. 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: